donderdag 5 augustus 2010

musea



Laatste week stond met name in het teken van de noorscursus, en zaterdag zijn we naar Kystens Arv geweest, een soortscheepvaart/bouw museum uit de regio. Daar stond een oude boot binnen die vroeger werd gebruikt om mee naar de lofoten te varen in februari (de heenreis duurde zo'n 14 dagen, en de terugreis 5) en men voer alleen wanneer het licht was, dus dat is wel snel. We hebben nog ff kubb gespeelt, typisch noors/zweeds spel, en best verslavend. daarna was het onze beurt om in zo'n derg van elijke boot te varen(106 jr oud) en als de wind in de zeilen staat ga je behoorlijk snel. terug aangekomen was er een bbq..ja alweer.. kan zo onderhand geen hamburgers en pølser meer zien:S. zondag eindelijk een rustdag uitgeslapen tot 12 uur. maandag weer ff 2 uur heuvel op/af gefietst. woensdag had ik eigenlijk een vikinghiking en een wedstrijd(qualificatie Champions League) van Rosenborg(de plaatselijke voetbalclub), maar ik was weer eens ziek(keel/neusontsteking) dus dat ging ff niet door. Ze hebben trouwens de zweedse club ingemaakt met 3-0. Altijd leuk Noorwegen-Zweden. ik had ook de hele tijd een piep in mijn afzuigkap wat ontzettend vervelend is. dus kwam toevallig een man tegen van SiT, en die maakte dat gelijk ff voor mij. Vandaag(donderdag) ben ik naar de opening geweest van een museum, Rockheim. de entrance was gratis, en er was vooraf nog wat te drinken en te eten. Dit is een museum over noorse muziek, maar ook de Sex Pistols waren vertegenwoordigt. Het variert van hippie, rock, electronic, heavy metal, hiphop pop. nouja voor ieders wat wils dus. Het is zeker het beste museum waar ik ben geweest. je loopt er met een laserpen rond, en er zijn vakjes die je kunt selecteren, zet een koptelefoon op en hoort muziek:D er is ook een ruimte waar men(met laserpen) elk soort muziek kan selecteren op 3 grote muren, heel apart. daarna weer naar huis gefietst, en de was gedaan. Morgen begint namelijk 3 dagen hiking...morgen ook naar de dokter, dag dag geld, een bezoekje aan de dokter kost hier zo'n 20 euro per keer.

4 opmerkingen: